Język polskiJęzyk angielskiJęzyk francuskiJęzyk ukraińskiJęzyk niemiecki
Odsłon : 17 Pobierz jako plik iCal
 
Miejsce: Rynek 58 | sala 35 | III piętro
Data: Wtorek 22.04.2025 r. Godz.17:00 - 18:30 
 

wstęp wolny

cykl: Fenomeny Popkultury. Oblicza gier wideo

„Woke” w grach wideo ­– czym jest i dlaczego wywołuje takie emocje.

prowadzi: Ewa Bałwas

22 kwietnia 2025 r. | godz. 17:00 | sala 35

 

O wykładzie:

Czy wystarczy zasugerować nową interpretację Ciri w nadchodzącym „Wiedźminie 4” lub umieścić czarnoskórego samuraja Yasuke w „Assassin’s Creed Shadows”, by rozpętać burzę? Dlaczego niemal każda nowa gra natychmiast spotyka się z oskarżeniami o „woke”? Skąd wynika potrzeba tworzenia list gier ocenianych pod tym kątem i jakie kryteria się stosuje? Czy rosnąca różnorodność w grach to naturalna ewolucja medium i odpowiedź na zmieniające się oczekiwania graczy, czy jedynie sposób na przyciągnięcie uwagi w dobie cyfrowej konkurencji?
Termin „woke” stał się jednym z najbardziej kontrowersyjnych i wieloznacznych pojęć w branży gier wideo. Dla jednych oznacza większą reprezentację i otwartość na różne perspektywy, dla innych jest narzędziem ideologicznego nacisku i wymuszoną poprawnością. Choć pierwotnie symbolizował świadomość społeczną i dążenie do równości, dziś coraz częściej wywołuje skrajne reakcje. Wystarczy jeden zwiastun lub sugestia fabularna, by rozpalić gorące dyskusje i podzielić społeczność graczy. Jak będzie z wami? Na koniec prelekcji będzie czas na rozmowę.


Ewa Bałwas  – studentka Komunikacji Wizerunkowej II stopnia na Uniwersytecie Wrocławskim. Interesuje się grami wideo, w które gra w wolnym czasie, a teraz pisze kolejną pracę dyplomową na ich temat.


Uczestnictwo w Wydarzeniu jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na utrwalanie i wykorzystanie wizerunku uczestnika zgodnie z Regulaminem.


W razie wątpliwości sprawdź godziny pracy lub skontaktuj się z wybranym działem biblioteki.