Hospodar Karol, wkrótce król Karol I, stał się nie tylko założycielem nowej dynastii, ale także „pomysłodawcą” zupełnie nowego kraju. Od początku panowania odgrywał rolę głównego aktora procesu nation-building i przystąpił do budowy szeroko rozumianej infrastruktury.
Proces dynamicznego zróżnicowania programów budownictwa w Rumunii przypada na czasy rządów kolejnego monarchy, króla Ferdynanda. Obok przedsięwzięć oficjalnych, finansujących wznoszenie siedzib administracji państwowej, wojskowej czy kościoła prawosławnego, pojawiają się także większe inwestycje gminne i prywatne: kompleksy cerkwi parafialnych, nowe dzielnice mieszkaniowe, budynki biurowe czy hale przemysłowe.
„Styl Karola II” to lokalna odmiana monumentalnego surowego klasycyzmu. Kreował on udramatyzowaną twarz stolicy – „Bukaresztu heroicznego”. Z drugiej strony – w warstwie społecznej – odbijać miał on epokę nowoczesną, którą wielu naukowców – marzycieli i idealistów – chciałoby (na wyrost) nazwać modernistyczną.
Dwa okresy sprawowania władzy przez króla Michała I (1927–1930 i 1940–1947) nie wyróżniały się szczególną produkcją architektoniczną. Pierwszy okres naznaczył dotkliwie początek kryzysu ekonomicznego i stan niepewności politycznej spowodowany śmiercią króla Ferdynanda, kiedy to książę Karol II został wykluczony z linii sukcesji do tronu. Na okres drugi przypada działalność trzech kolejnych reżimów totalitarnych oraz upadek dwóch z nich, kierowanych przez Iona Antonescu.
• • • • • • • • • • • • • • • •
Wystawa jest prezentowana w ramach Dni Frankofonii 2020.
Uczestnictwo w Wydarzeniu jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na utrwalanie i wykorzystanie wizerunku uczestnika zgodnie z Regulaminem.
W razie wątpliwości sprawdź godziny pracy lub skontaktuj się z wybranym działem biblioteki.