?Erotyzm zawładnął filmem japońskim. Znaleźć go można zarówno w filmach wybitnych [...], jak i w setkach zwykłych filmów pornograficznych wyświetlanych przeważnie w małych kinach, po godzinie 22., kiedy to większość normalnych kin kończy swe projekcje. Dla tych ostatnich filmów stworzono już specjalną nazwę: ?Erodukcje? ? w samej zaś Japonii zwie się je potocznie filmami ?różowymi?. Ich ilość wzrosła w ostatnich latach do zastraszających rozmiarów? ? alarmował japoński krytyk Naoki Togawa w artykule przedrukowanym w 1966 roku w polskim ?Filmie?.
Tymczasem jeszcze trzy dekady wcześniej zachodnia prasa regularnie odnotowywała ? z niemałym zdziwieniem ? że w Japonii cenzura filmowa jest tak restrykcyjna, że z filmów usuwane są nawet sceny niewinnych pocałunków. Co wydarzyło się w Japonii i w jej przemyśle filmowym, że w relatywnie krótkim czasie dokonała się tak radykalna zmiana w zakresie obecności erotyki na ekranach kinowych?
Na to pytanie odpowiemy podczas najbliższego spotkania z cyklu ?Oblicza japońskiego kina?. Główna część prelekcji poświęcona zostanie na nakreślenie przekształceń w zakresie obecności erotyki i nagości w japońskim kinie od początków funkcjonowania tamtejszej branży filmowej do czasów współczesnych. Dawid Głownia opowie o cenzurze lat 20. i 30. ubiegłego wieku, stopniowej liberalizacji podejścia do seksu i nagości na ekranie w latach 50. i 60., ekspansji kina erotycznego w latach 70., w końcu zaś przełamaniu ? choć w ograniczonym zakresie ? ostatniej bariery w przedstawianiu nagości w kinie, jaka dokonała się pod koniec ubiegłego wieku. Ponadto omówione zostaną kompetencje i retoryka Eirin ? organizacji (samo)kontroli japońskiego przemysłu filmowego, a także przypadki rzucania przez japońskich twórców wyzwania japońskiej cenzurze, na czele z głośnym przypadkiem ?Imperium zmysłów? Nagisy ?shimy. Tradycyjnie już nie zabraknie fragmentów filmowych.
Wydarzenie tylko dla osób pełnoletnich.
? ?Oblicza japońskiego kina? to cykl comiesięcznych spotkań poświęconych wybranym zagadnieniom z zakresu kinematografii Japonii, łączących w sobie formułę prelekcji wzbogaconej o fragmenty filmowe i dyskusji z publicznością.
? Dawid Głownia ? doktor nauk o sztuce UJ i doktorant w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UWr, badacz kina japońskiego. Autor książki ?Sześć widoków na kinematografię japońską: Kulturowe, społeczne i instytucjonalne konteksty kina? i kilkunastu artykułów naukowych poświęconych popkulturze.
? Wydarzenie na Facebooku >>
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Cykl organizowany we współpracy pomiędzy Dolnośląską Biblioteką i Stowarzyszeniem Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej ?Trickster?
Uczestnictwo w Wydarzeniu jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na utrwalanie i wykorzystanie wizerunku uczestnika zgodnie z Regulaminem.
W razie wątpliwości sprawdź godziny pracy lub skontaktuj się z wybranym działem biblioteki.