Język polskiJęzyk angielskiJęzyk francuskiJęzyk ukraińskiJęzyk niemieckiJęzyk migowy
 
Miejsce: Galeria Pod Plafonem | Rynek 58
Data: Środa 11.09.2024 r.  Dostępne w godzinach otwarcia. 
 


GEOMETRIA | wystawa Agnieszki Godszling

Galeria pod Plafonem, 1-30 września 2024

wernisaż: 16 września, godz. 13:00

kurator: dr Rafał Werszler

wystawa w ramach 51. Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Włókna Kowary 2024

 

Geometria to wystawa powstała w wyniku rozważań nad istotą i doniosłością pojęcia STRUKTURA MATERII wykraczającego poza każdą z nauk. Jako element rozważań filozoficznych materia zawiera rzeczywistość obiektywną daną nam w zmysłowych wrażeniach, natomiast jako pojęcie fizyczne oznacza wszystkie obiekty o określonej budowie i właściwości. Dualistyczne określenie pojęcia można odnieść zatem do wytworu plastycznego, który powstaje w akcie Kreacji i staje się faktem Istnienia z określeniem elementów struktury. Swoje tkaniny buduję za pomocą poszczególnych części składowych, które poprzez zwielokrotnienia współdziałają między sobą. Tworzone układy elementów i wzajemne ich relacje zaczynają stanowić nierozerwalną całość w nieskończonej przestrzeni. Złożoność pojęcia zainspirował mnie do realizacji plastycznych opartych na geometrii i rytmie.

 

Dr Agnieszka Godszling studiowała na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza, Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym w Kaliszu. Dyplom magistra sztuki zrealizowała w 2010 r. w Pracowni Tkaniny Artystycznej. W 2015 roku uzyskała tytuł doktora sztuki na Wydziale Tkaniny i Ubioru w Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Od 2010 r. jest nauczycielką akademicką UAM Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu. Zajmuje się sztuką włókna, tkaniną unikatową.

Od 2020 roku jest członkinią Związku Polskich Artystów Plastyków, Sekcja Tkaniny Okręgu Wrocławskiego. Jest autorką wielu wystaw indywidualnych oraz uczestniczką licznych wystaw w kraju i za granicą (Czechy, Niemcy, Włochy, Turcja, Białoruś, Węgry). Od  2007 roku bierze czynny udział w Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Włókna w Kowarach. Jest laureatką wielu nagród i wyróżnień, m.in. I Nagroda  (2021, 2009), II Nagroda (2020, 2012 i 2008) i III Nagroda (2013) w Międzynarodowej Wystawie Sztuki Włókna  w Kamiennej Górze; Grand Prix (2016), I Nagroda (2018) i III Nagroda (2022) w Międzynarodowym Biennale Artystycznej Tkaniny Lnianej „Z krosna do Krosna”; Nominacja do Nagrody (2016 i 2013) podczas Ogólnopolskiej Wystawy Tkaniny Unikatowej w Łodzi; Nagroda (2011) w 8. Międzynarodowym Konkursie Arrasu, Tkaniny i Sztuki Włókna w Sala Baganza (Włochy).

Jej prace znajdują się w zbiorach muzealnych: CMW w Łodzi, Muzeum Rzemiosła w Krośnie, Muzeum Miasta Gdyni, Stowarzyszenie Kulturalne Arcadia Włochy oraz w kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą.

 

Czy twórczość to sztuka ?

Twórczość to jedna z najciekawszych cech ludzkiego umysłu. Dzięki niej można tworzyć nie tylko dzieła sztuki, ale także dzieła we wszystkich dziedzinach naukowych (np. filozofia, czy fizyka itd.). Na przestrzeni wieków powstała niewyobrażalna liczba dzieł twórczych, których fenomen w ostatnich dekadach został poddany badaniom psychologicznym. Człowiek-twórca jest kreatorem własnych rozważań, refleksji, wizji i analiz rodzących się w jego umyśle. Konsekwencją tego jest proces twórczy, którego składnikami są emocje, nastrój, czas, wspierany badaniami i doświadczeniami. Twórczość Agnieszki Godszling, artystki sztuk wizualnych, na pierwszym planie ukazuje szeroki wachlarz zainteresowań i kreatywności przy użyciu różnych mediów zarówno tradycyjnych jak i całkiem nowatorskich. Ciekawość wynikająca z zastosowania różnych technik i technologii pozwala Jej na kontynuację pierwotnego projektu/ wizji plastycznej – w wersji rozszerzonej podążając nadal w tym samym kierunku. W obiektach tkanych ręcznie przez artystkę, nazwanych: „Pomiędzy klasyką a współczesnością” i tworzących wspólny cykl ekspozycyjny zauważa się ścisły rygor, monochromatyzm, oraz perfekcyjną technikę współgrającą z płaszczyznowym traktowaniem kompozycji, która jest ostatecznym celem jej dzieła inspirowanego naturą.  W tych wytworach jednakowo ważny jest awers jak i rewers, czyli sensem obiektu jest jego dwustronność. Idąc za myślą artystki, cytuję: „Tworzę świat równoległy do natury, w którym odzwierciedlam jedynie jej wybrane elementy mające dla mnie szczególne znaczenia, odnoszące się również do materii, która tworzona jest poprzez wzajemne łączenie ze sobą wielu części”.

Rozszerzony pierwotny projekt, dalej prowadzi artystkę do rozważań matematycznych dających efekty figur geometrycznych. Prace z cyklu „Konstrukcja struktury” pokazują  eksperymenty ukierunkowane na obszar kompozycji powstających na siatce sześcianów. Charakteryzują się one wyrafinowanym wewnętrznym porządkiem odznaczającym się tendencją do silnie akcentowanego wertykalizmu, wynikającego z dążenia do klarowności założeń i potrzeby systematyzowania podstawowych układów.  Agnieszka Godszling podkreśla, że „Konstrukcja i struktura są nieodłącznymi elementami każdego wytworu (w tym również dzieła plastycznego), dlatego poszczególne układy i wzajemne ich relacje zaczynają stanowić nierozerwalną całość. [...] Geometryczne ujęcie figur, siatka kształtów są głównymi motywami budującymi tkaninę”.

Znamienną cechą  tego cyklu jest  zupełna redukcja koloru, ograniczenie palety wyłącznie do szarości, czerni i bieli. Kompozycje stają się bardziej oczyszczone i zdyscyplinowane w swoim geometryzmie dzięki zmianom formalnym wynikającym z zastosowania odmiennych mediów i instrumentów.                                                                                                                                                                                         

Odpowiadając na tytułowe pytanie – mówię, TAK. Agnieszka Godszling jest artystką, której wolność objawia się w twórczości. Wolność – to Sztuka.

Prof. Ewa Maria Poradowska-Werszler (Wrocław, lipiec 2020)


Uczestnictwo w Wydarzeniu jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na utrwalanie i wykorzystanie wizerunku uczestnika zgodnie z Regulaminem.


W razie wątpliwości sprawdź godziny pracy lub skontaktuj się z wybranym działem biblioteki.