W zachodniej refleksji nad kinem regularnie powraca pytanie o wyznaczniki filmu historycznego. Przez długi czas problem ten był obcy japońskiemu przemysłowi filmowemu ? wszystkie filmy, których akcja rozgrywała się przed 1868 rokiem klasyfikowano jako kino historyczne (jidai-geki), pozostałe zaś jako kino współczesne (gendai-geki). W ostatnich dekadach podział ten stracił na znaczeniu, jako że od lat 90. XX wieku w Japonii realizuje się niewiele filmów jidai-geki ? wskazuje się nawet, że jest to zamierająca tradycja filmowa.
To właśnie kinu jidai-geki poświęcone będzie trzecie spotkanie z cyklu ?Oblicza japońskiego kina?. Nacisk zostanie położony na zestawienie produkcji historycznych z lat 50. i 60. ubiegłego wieku, ?złotej ery? kina jidai-geki, i filmów z ostatnich kilkunastu lat. W części wprowadzającej przedstawione zostaną źródła podziału japońskiej produkcji filmowej na filmy jidai-geki i gendai-geki oraz wpływ tego podziału na funkcjonowanie branży filmowej. Omówione zostaną także ? na wybranych przykładach ? najważniejsze typy postaci zaludniających japońskie kino historyczne: wierny samuraj mszczący się za śmierć swego pana; stoicki mistrz miecza, ciągle doskonalący swe umiejętności walki; bitny i szczwany ronin, przemierzający kraj w poszukiwaniu sposobności zarobku; niebezpieczny ninja, żyjący z przeszpiegów i zamachów; wędrowny hazardzista ujmujący się za chłopami. Ponadto wyjaśnione zostanie, dlaczego przez wiele lat kino Japonii było w popularnym odbiorze utożsamiane z filmami historycznymi.
Podczas spotkania tradycyjnie już nie zabraknie fragmentów filmowych, w tym pierwszej fontanny krwi w japońskim kinie.
? ?Oblicza japońskiego kina? to cykl comiesięcznych spotkań poświęconych wybranym zagadnieniom z zakresu kinematografii Japonii, łączących w sobie formułę prelekcji wzbogaconej o fragmenty filmowe i dyskusji z publicznością.
? Dawid Głownia ? doktor nauk o sztuce UJ i doktorant w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UWr, badacz kina japońskiego. Autor książki ?Sześć widoków na kinematografię japońską: Kulturowe, społeczne i instytucjonalne konteksty kina? i kilkunastu artykułów naukowych poświęconych popkulturze.
? Wydarzenie na Facebooku >>
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Cykl organizowany we współpracy pomiędzy Dolnośląską Biblioteką i Stowarzyszeniem Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej ?Trickster?
Uczestnictwo w Wydarzeniu jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na utrwalanie i wykorzystanie wizerunku uczestnika zgodnie z Regulaminem.
W razie wątpliwości sprawdź godziny pracy lub skontaktuj się z wybranym działem biblioteki.