Historia kultowego domu mody, to seria wydanych przez oficynę Arkady książek dotyczących najważniejszych dla modowego świata projektantów i założonych przez nich firm. Książki ukazały się w formie minialbumów – znajduje się w nich mnóstwo zdjęć, które obrazują pokazy i kampanie reklamowe, witryny i wnętrza sklepów, czy kulisy pracowni krawieckich. Kadry zamieszczone w publikacjach pokazują również życie prywatne projektantów – zarówno przed rozpoczęciem kariery, jak i w jej trakcie. Minimalistyczne okładki, przypominające opakowania luksusowych produktów, gruby błyszczący papier, zdjęcia wydrukowane w wysokiej jakości – tym charakteryzuje się ta seria, poniekąd nawiązując do opisywanych przez nią produktów. Jest estetyczna, ładna, dobrze prezentuje się na półce, można ją określić pewnego rodzaju gadżetem dla osób interesujących się modą.
Mimo niewielkiej, wręcz kieszonkowej, objętości książki zawierają kwintesencję funkcjonowania domów mody, które przerodziły się w ponadczasowe marki. Stanowią krótki zarys biznesów, które rozwijane od małych firm, stały się wielomilionowymi przedsiębiorstwami i przetrwały pokolenia, a także niełatwe czasy wielu kryzysów. W bardzo przystępnej formie możemy dowiedzieć się, jakie były inspiracje i motywy, które wpłynęły na powstanie poszczególnych marek, jak rozpoczynali swoją karierę znani dziś na całym świecie projektanci. Seria pełna jest ciekawostek związanych z powstawaniem i prowadzeniem poszczególnych przedsiębiorstw modowych. Zapewne są to informacje, które można bez problemu znaleźć w Internecie w kilka minut, ale wydanie ich w formie takich książek stanowi pewnego rodzaju kompendium, po które przyjemnie sięgnąć, by nieco pobyć z luksusem. Zawartą w serii treść czyta się bardzo szybko – książki mogą stanowić lekturę na jeden wieczór, warto jednak nie przeskakiwać po faktach zbyt szybko i zagłębić się w tekst bardziej. Pomóc w tym mogą znajdujące się w książkach przypisy i źródła, które mogą być rozszerzeniem do poznawania większej liczby szczegółów lub dalszej historii.
Lekki język prowadzi nas w sposób chronologiczny od biografii projektantów przez pierwsze kroki na rynku po nieustanny rozwój, dążenie do zaspokojenia własnych ambicji, a także potrzeb klientów, aż do rozpoznawalności, sławy i sukcesów. Książki podkreślają, że początki marek modowych nie były łatwe, często firmy zaczynały swoją działalność od rzeczy niezwiązanych z modą, jak np. Hermès – sklep z akcesoriami jeździeckimi. Ukazują też, jak świat mody łączy się ze sobą, jak projektanci rozpoczynają karierę w znanych już firmach, by za jakiś czas zabłysnąć marką sygnowaną swoim nazwiskiem, np. Yves Saint Laurent – uczeń mistrza Diora.
Poszczególne publikacje pisane są przez kilka autorek, dlatego podejście do opisywania świata mody nieco różni się pomiędzy poszczególnymi tytułami, niektóre skupione są bardziej na osobie projektanta, ludziach budujących markę, a niektóre na faktach i samym procesie tworzenia przedsiębiorstwa.
Książki stanowią fascynującą podróż do świata mody zarówno dla osób zainteresowanych, jak i dla laików, którzy postanowili zaczerpnąć nieco wiedzy i spędzić miło czas w towarzystwie luksusu.
Dagmara Bojko
Październik 2023