Kluczowym elementem całej koncepcji stał się imponujący plafon sprzed pół wieku, dzieło Macieja Kujawskiego i Anny Szpakowskiej-Kujawskiej. Przedstawia on niebieskie sylwetki unoszące się nad ziemią, które symbolizują marzenia i wolność, skontrastowane z brązowymi postaciami uosabiającymi codzienną rzeczywistość. Ten właśnie kontrast stał się osią projektu. Całość dopełniają ceramiczne kompozycje ścienne „Chmury”, oryginalna posadzka i detale architektoniczne, które nawiązują do przeszłości tego miejsca.
Inspiracją dla projektantów była również sama nazwa kamienicy, do której architekci odnieśli się w kreatywny sposób. W nowej przestrzeni królują egzotyczne akcenty. Żywe palmy ożywiają przestrzenie przy oknach, a za recepcją i w szatni pojawiają się wzory stylizowane na liściach palmowych, nadając wnętrzu świeżości i lekkości oaz sprawiając, że jest ono bardziej ludzkie i zapraszające.
Kluczowym wyzwaniem dla architekta było pogodzenie dwóch sprzecznych założeń: galeria miała stanowić neutralne tło dla eksponatów, podczas gdy miejsce zapisu i informacji bibliograficznej miało emanować reprezentacyjnym charakterem. Technologia parametryczna, łącząca nowoczesność z elastycznością, okazała się idealnym rozwiązaniem. Ta technika pozwoliła na stworzenie organicznych, rzeźbiarskich form, idealnie harmonizujących z zabytkowym wnętrzem. Inspiracją dla nich były organiczne kształty plafonu, które przeniesiono na meble i detale. Parametryczne meble, wykonane ze sklejki brzozowej, pełnią funkcje lad, siedzisk i półek, tworząc spójną całość z plafonem i ceramicznymi „Chmurami”. Jak podkreśla Grzegorz Kłoda: „Dziś mogę z całą pewnością powiedzieć, że było warto. Przeprowadziliśmy badania i okazało się, że to precedens – nikt wcześniej nie projektował parametrycznych wnętrz w tak historycznym budynku.”
Nowe wnętrza zostały zaprojektowane tak, aby móc dostosowywać się do zmieniających się potrzeb. Galeria Pod Plafonem może swobodnie pełnić rolę dynamicznej przestrzeni wystawienniczej, spotkań, warsztatów i wykładów. Ponieważ przestrzeń jest łatwo adaptowalna, a neutralne tło i elastyczny układ mebli umożliwiają jej wielofunkcyjne wykorzystanie. Recepcja i punkt informacyjny zostały zaprojektowane z myślą o płynnej komunikacji i dostępności dla wszystkich, w tym osób z niepełnosprawnościami. Przemyślane, funkcjonalne rozwiązania architektoniczne są wzbogacone o nowe, płynne i organiczne wyposażenie, dyskretnie oddające hołd historycznej przestrzeni. Miedziane detale, nawiązujące do nazwy kamienicy, dodają subtelnego blasku, ożywiając przestrzeń. Starannie zaprojektowane oświetlenie, z liniowymi, zakrzywionymi oprawami LED, podkreśla rzeźbiarskie formy, a dodatkowe źródła ciepłego światła eksponują detale dekoracyjne.

